Ledenwerving en -behoud

Op deze pagina helpen we je met een aantal simpele stappen op weg naar een groeiende vereniging.

Analyse

Voordat je aan de slag gaat met een actieplan is het goed om eerst eens te kijken naar de huidige stand van zaken binnen de vereniging. Kun je de volgende vragen beantwoorden?

  • Hoeveel leden heeft de vereniging op dit moment?
  • Hoeveel leden stromen er jaarlijks in en uit?
  • Hoe ziet het ledenbestand er uit? (verdeling leeftijd, geslacht, toer/competitief) 
  • Wat biedt de vereniging allemaal aan?

Op basis van de antwoorden op bovenstaande vragen kun je wellicht al voorzichtig een doel omschrijven. Valt je op dat er veel leden uitstromen? Dan is het goed om eerst te kijken hoe je de uitstroom kunt beperken. Heb je een hele hoge gemiddelde leeftijd binnen de vereniging? Dan kun je denken aan het werven van jongere leden. 
 

Leden behouden

Je kunt als vereniging heel veel energie stoppen in het werven van leden, maar als er aan de achterkant evenveel of meer leden opzeggen, dan is dat zonde van de tijd en kun je beter eerst focussen op ledenbehoud. Bij ledenbehoud stel je je huidige leden centraal. Het is dan ook van groot belang om goed te weten wat er speelt binnen de vereniging en wat leden verwachten van hun lidmaatschap en de vereniging. De volgende acties kunnen je daar eventueel bij helpen:

  1. Zorg dat je als bestuur of commissie in gesprek komt met leden en ze gericht vraagt naar hun behoeften en wensen. 
  2. Bespreek in vergaderingen zoals de ALV wat leden verwachten van de verenigingen.
  3. Voer een zogenaamde exit-enquête uit onder leden die hun lidmaatschap opzeggen. Belangrijkste vragen: wat is de reden van opzeggen en wat kan de vereniging veranderen om ze langer lid te laten blijven?
  4. Zet een vragenlijst uit onder de leden om een uitgebreide analyse te doen over de wensen en behoeften van de leden.

Download hier een model voor een exit-enquête.
 

[KEY:NTFU-PAGINAS-TXT-2]

Promotie van je vereniging

Een groot deel van de verenigingsleden is lid geworden via een bekende bij de vereniging. Gebruik in de ledenwerving dus de kracht van mond-tot-mond reclame en zet je leden in als ambassadeur. Ben je van plan een nieuwe doelgroep aan te spreken? Kijk eens of er al enkele leden zijn die binnen die doelgroep vallen en of ze willen helpen.
 

Laat je club zien op social media

De grootste platforms zijn nog steeds Facebook – met 10 miljoen Nederlandse gebruikers – en Instagram met zo’n 8 miljoen accounts. 

Zorg dat jouw club een account heeft op beide platforms en begin met posten. Plaats regelmatig een update met foto of video en vertel over je leden, wedstrijden en clubactiviteiten. Als nieuwe leden je opzoeken op social media dan zien zij in ieder geval een bruisende club waar veel gebeurt. 
 

Presenteer je club lokaal

In veel plaatsen biedt de gemeente activiteiten aan waarbij de lokale clubs zich kunnen presenteren, bijvoorbeeld op een UITmarkt of een braderie. Maak daar zeker gebruik van om je vereniging te laten zien. Je kunt daarvoor een folder gebruiken, of zelfs een mobiele bowlingbaan regelen.
 

Download hier de promotiefolder als printbaar bestand of lees meer informatie over de mobiele bowlingbaan.