Wet- en regelgeving


 

Privacy: de AVG

Sinds 25 mei 2018 is de wet Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht en hebben ook sportverenigingen te maken met de strengere regels rond het verwerken van persoonsgegevens. Daardoor is het ook voor jouw vereniging zaak om de zaken rond deze privacywet op orde te hebben. Concreet houdt dit in dat verenigingen moeten registreren hoe zij omgaan met persoonsgegevens van hun leden en vrijwilligers. Met deze documentatieplicht kunnen clubs aantonen dat zij voldoen aan de AVG.

Lees hier alles over de AVG

Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR)

Op 1 juli 2022 ging de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) van kracht. De wet heeft invloed op de manier hoe verenigingen en stichtingen georganiseerd zijn en gaat in het kort over het volgende:

  • Persoonlijke hoofdelijke aansprakelijkheid van sportbestuurders.
  • Afspraken over bestuurlijke zaken omtrent stemrecht, belet, toezicht en financieel bestuur.
  • Veel gemaakte afspraken moeten statutair via de notaris vastgelegd gaan worden.

De wet is bedoeld om het bestuur en toezicht van onder meer verenigingen en stichtingen te verbeteren. De overheid wil met de wet voorkomen dat wanbestuur, onverantwoordelijk financieel beheer, zelfverrijking, misbruik van posities en andere ongewenste activiteiten (tegenstrijdige belangen) verenigingen en stichtingen schaden. Veel zaken die volgens de nieuwe wet als verplichting zijn vastgesteld, zijn gelukkig nu al vaak gangbaar in de praktijk. De gevolgen vallen dus best mee, vooral voor lokale verenigingen. Als je de stappen hieronder doorloopt, dan voldoet je vereniging of stichting in elk geval aan de verplichtingen die de wetswijziging oplegt.

Om als vereniging te voldoen aan de nieuwe wetgeving, is het belangrijk om een aantal acties te ondernemen. We omschrijven wat je als vereniging exact dient te doen in onderstaande stappenplan.

Download WBTR-stappenplan

Gratis juridische ondersteuning

De NBF biedt samen met Omnius Adviesdesk gratis eerstelijns juridisch advies. De adviesdesk is 7 dagen per week bereikbaar. 



   Naar de juridische adviesdesk

 

Wat kan Omnius voor je betekenen?

Je kan in alle gevallen gratis contact opnemen met de juridische helpdesk. Deze eerstelijnsdienst bestaat uit diagnose en triage.

Wat is de hulpvraag en wat is er nodig? De Omniusjuristen zijn van alle markten thuis. In veel gevallen wordt de vraag direct beantwoord. Is er meer nodig dan wordt er een jurist uit de tweede lijn ingeschakeld voor de behandeling van de zaak. Veelal is dat een jurist van Omnius zelf en als er een advocaat nodig is dan wordt er namens jouw contact gezocht met een advocaat uit het netwerk van Omnius. Deze advocaat staat jou of de vereniging bij in de juridische kwestie. Dat kan een uitgebreid advies zijn of een procedure.